Det lønner seg for virksomheter å jobbe bærekraftig

Det at virksomheter jobber bærekraftig, er ikke bare bra for jordkloden, men også for økonomien til enhver virksomhet.  Dette blogginnlegget vil svare på spørsmålet om hvorfor det lønner seg å jobbe bærekraftig, og hva det har å si.

Alle virksomheter må tenke langsiktig

Verden i dag endrer seg stadig, og det påvirker måten Norske bedrifter jobber på, man blir nødt til å tenke nytt. Mange av de produktene som vi forbrukere kjøper i dag, vil vi ikke ha muligheten til å kjøpe seinere om noen år. Dette er sterkt påvirket i olje og gass bransjen, hvor det er mye forurensing og lite bærekraftig.. Matteh Smith er leder for bærekraftige investeringer i Storebrand. Han forteller at de bedriftene som ikke jobber godt med bærekraft i framtiden, vil etter hvert bli rammet av skatter og avgifter, og til slutt vil det ikke være noen som spør etter produktet ditt (Matthew Smith).

Derfor kan det tenkes at det å satse på noe som er bærekraftig vil være lønnsomt for alle bedrifter, da man slipper å tenke på de konsekvensen som kan komme seinere om noen år. Det at virksomheter starter jobben med bærekraft tidlig, fører til at man posisjonerer seg riktig i markedet, og da er dem forberedt på det som skulle komme av ulike avgifter og skatter seinere om noen år.

Hentet: Pixabay.com

Hvordan blir virksomheter påvirket av bærekraft?

Det er ikke noe å legge skjult på, at det har blitt veldig mange mennesker i verden og spesielt Norge, som har blitt veldig opptatt av miljø og bærekraft. En artikkel fra Norad, forteller at 4 av 5 nordmenn vil endre hverdagsvaner for miljøet (Norad.no). Selvfølgelig utgjør dette en stor andel av menneskene i Norge, å hver og en virksomhet ønsker å ha disse som sine kunder, derfor må man tenke nytt slik at man lykkes med å danne en betalingsvillig målgruppe. Det at virksomheter jobber med bærekraft vil føre til mye som virksomhetene kan nyte godt av. Harvard Business School har en studie som viser hva bærekraft fører til hos virksomheter. Nedenfor skal vi ta for oss noen av de punktene som de mener bærekraft fører til.

  • Lojale kunder

For enhver virksomhet så er det viktigste at de kundene man har, alltid kommer tilbake. Siden det er flere kunder i dag som foretrekker bærekraftige bedrifter, så vil de kundene som er opptatt av bærekraft være veldig lojale til din virksomhet. Lojale kunder er som tidligere sagt, det viktigste enhver bedrift har. 

  • Økt oppmerksomhet 

Virksomheter som jobber bærekraftig, vil få mye tilbake når dem velger å markedsføre seg med det, da det fører til at skiller seg ut i markedet, og videre klare å tiltrekke seg enda mer oppmerksomhet.

  • Høy tillit i markedet

Det at bedrifter jobber bærekraftig, vil føre til at man ser på de som mer ansvarlige, og videre til føre til at dem får en høy tillit i markedet. Denne tillitten vil forsterke omdømmet til enhver bedrift, og vil også fremme økonomien til virksomheten.

Mine tanker 

Nå om dagen har jeg en eksamen jeg skriver, som handler om hvordan DnB jobber med bærekraft. Det er ikke før jeg begynte å lese om hvordan DnB jobber med bærekraft, før jeg fant ut hvor spennende det egentlig er, og hvor mye det hjelper jordkloden og økonomien. Det blir spennende å se hvordan virksomhetene kommer til å jobbe med bærekraft i framtiden. Samtidig vil jeg tro at de fleste virksomheter etter hvert vil ansette folk som er interessert i å jobbe med bærekraftige tiltak, uansett hvilken stilling de har.

Hva er dine tanker om bærekraft, syntes du Norske virksomheter er flinke til å jobbe bærekraftig? Kommenter gjerne

Litteraturliste 

En tanke om “Det lønner seg for virksomheter å jobbe bærekraftig

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *