Hvorfor bør du bruke Influencer marketing?

Hva er egentlig «Influencer marketing»

Influencer marketing handler om at en bedrift markedsfører seg gjennom ulike personer med innflytelse. Dette må være personer som har en stor innflytelse på en spesiell målgruppe, og som kan være med på å påvirke dem til å bruke din tjeneste eller produkt. Dette gjøres på mange ulike plattformer som blant annet Youtube og Instagram. Hvordan markedsføringen gjøres, kan variere. Det som avgjør dette, er hva slags produkt du ønsker å selge. Et eksempel på en typisk influencer marketing er at influenceren deler ditt produkt og snakker godt om den. Mulighetene er mange, da det finnes mange ulike plattformer som influencerene bruker.

Hvorfor samarbeide med en influencer?

Influencer marketing er effektiv marketing. Den kan føre økt oppmerksomhet, som videre fører til mer salg for din bedrift. Når en influencer begynner å snakke om et produkt eller merke, så skaper de salg. Dette er fordi at målgruppa ser på denne personen som en pålitelig kilde. De stoler på influenceren sine meninger, og de vil ofte se opp til denne personen.

Hentet: Pixabay.com

I dag så holder det ikke med kun en nettside, det handler mye om å være til stede på de ulike sosiale mediene. Sosiale medier er perfekte plattformer til å skape leads, skape kjennskap til et merke og skape lojalitet hos kunder. I tillegg så forventer de fleste av oss at de fleste bedrifter er tilgjengelige på sosiale medier, slik at vi kan nå dem. Det er akkurat derfor influenser med flere tusen følgere blir mer verdifullt, da de når ut til mange mennesker. Det at man samarbeider med en influencer som faktisk liker ditt produkt eller tjeneste, er veldig bra, da den genuiene positiviteten videreføres til produktet eller tjenesten som du tilbyr.

Eksempel på Influencer Marketing

Influencers kan også være ganske flinke til å produsere innhold, hvor de legger ut ulike poster med høy kvalitet som fører til at målgruppen engasjerer seg. Dette kan være en stor fordel, og spesielt for nye merker som ikke kanskje er like gode på å produsere dette selv. Influencers er også veldig kreative og skaper gjerne ulike innhold over flere sosiale medier samtidig. Noe mange influencere bruker i dag, er snapchat. Der ser vi stadig nye kreative måter som influencerne bruker til å markedsføre på. Ved å investere i et blogginnlegg fra en influenser, øker du antall mennesker som når til ditt produkt og din bedrift. 

Konklusjon 

Influenser marketing har mange fordeler, men det er viktig at det blir brukt riktig. Det har skjedd flere tilfeller, hvor både bedrifter og influencere har måttet betale store beløp, da de har brutt lover og regler som man har i Markedsføringsloven. Dersom influencer marketing blir brukt riktig, vil det føre til en mer merkekjennskap til ditt produkt. I tillegg, blir det skapt et enda mer troverdig bilde over din bedrift. Men merk at det også er det viktig at man bruker en influencer som er en troverdig person for den riktige målgruppen. Fordelene ved denne type marketing er klare. Derfor er det ikke overraskende at flere og flere bedrifter velger å benytte seg av influencer marketing.

Trenger din bedrift hjelp med Influencer Marketing? Legg igjen en kommentar så tar jeg kontakt med deg

Litteraturliste 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *