Vurdering av nettbutikken Zalando.no

Karl Phillip Lund, har gitt oss i oppgave om å vurdere enn nettbutikk. Det er ikke lenge siden hvor jeg personlig handlet på Zalando, og derfor tenker jeg å vurdere denne nettsiden. Hva er det som egentlig skal tenkes på, når man skal vurdere en nettbutikk? Svaret her, er at det finnes 10 ulike kriteriene som blir beskrev i inevo.no. Det er disse kriteriene jeg skal bruke, når jeg skal vurdere nettbutikken Zalando. De 10 vurderingskriteriene er følgende

  1. Førsteinntrykk
  2. Synlighet
  3. Brukervennlighet
  4. Kjøpsprosess
  5. Teknologi/Hastighet
  6. Kundetilfredshet
  7. Trygghet
  8. Kundekommunikasjon
  9. Priser, utmerkelser og artikler
  10. Konsept og Strategi

  1. Førsteinntrykk

Førsteinntrykket er det første vi skal se på. Dette er like viktig, som når man møter en person for første gang. Førsteinntrykket skal sørge for at man får vite om man har kommet til riktig sted, og hva det er som skal gjøres.


Zalando.no

Førsteinntrykket hos Zalando er veldig bra, man får vite med engang at dette er en nettbutikk som selger klær, og at det er et sikkert sted. I tillegg har de fri frakt og retur noe som også kommer godt frem, det er noe som også påvirket førsteinntrykket mitt enda mer. Det er også tydelig å se at det selges klær til barn, damer og herrer.

2. Synlighet

Synlighet handler om hvor godt nettbutikken er synlig eller ikke. Dette kan undersøkes ved hjelp av Search Engine Optimizing (SEO). Dette er kanskje et av de viktigste punktene etter min mening. Er en nettbutikk dårlig med SEO, så vil dem slite veldig mye i fremtiden.  

Jeg har alltid kjøpt Nike Air Force hos Zalando, derfor bruker jeg disse skoene som eksempel. Når jeg søker på «Air Force» på google, så er det første alternative som kommer opp fra Zalando. Google viser ikke bare et produkt fra Zalando men faktisk enda mer. Derfor kan vi konkludere med at Zalando faktisk er veldig gode, når det kommer til synlighet.

3. Brukervennlighet

Når det gjelder brukervennlighet så er dette også noe som er svært viktig, da alle i målgruppa skal klare å finne frem til dem.  Skulle det vise seg at noen kunder ikke finner frem i nettbutikken, så vil nettbutikken miste mange besøkende tidlig i kjøpsprosessen 

Zalando sin nettside er veldig god på en vanlig pc-skjerm, som på en Iphone. Derfor kan vi konkludere med at har Zalando scorer godt på brukervennlighet. 

4. Kjøpsprosess

Kjøpsprosessen hos Zalando er veldig godt, de aksepterer betalingsløsninger fra mange forskjellige leverandører som Visa, Mastercard, Paypal osv. Noe annet som gjør kjøpsprosessen til Zalando enda bedre, er at det blir vist stjerner på alle produkter. Dette er stjerner fra 1-5 som viser hvor fornøyd tidligere kunder har vært med ulike produkter. Noe annet som må nevnes er leveringstid. Siden leveringstiden til Zalando ikke er så lang, så er det enklere å ta en beslutning i kjøpsprosessen dersom man som kunde sitter fast.

Zalando.no

5. Teknologi/hastighet

Når det gjelder hastighet på nettbutikk, så vil dette ha mye å si for omsetningen til en bedrift. De fleste personer går ut av en nettside, som er treig. Det er det samme hvis du går til en butikk, også lukter det av hele lokalet der, da vil man ut så fort som mulig. For at vi skal se hvor fort en side laster inn og hvilke forbedringer man kan gjøre, så kan «Google Pagespeed Insights Tool» benyttes.

Ved hjelp av dette verktøyet, så kan vi tydelig se at Zalando faktisk kan jobbe med noen forbedringer for at de skal klare å øke hastigheten. På datamaskin scorer de 77% og på mobil 24%, noe som vil si ikke bestått. Vi må samtidig huske at Zalando er en veldig stor nettbutikk, med mange produkter og andre ting som må være i nettsiden.

6. Kundetilfredshet

For å få en kunde til å faktisk ville handle hos deg, så er noe av det lureste man kan gjøre er å vise frem tidligere fornøyde kunder, og deres tilbakemeldinger. Zalando har en veldig fin funksjon på dette, hvor alle deres produkter har anmeldelser fra tidligere kunder. Man gir stjerner fra 1-5 og en kommentar dersom man ønsker det. 

7. Trygghet

Når det gjelder netthandel, så er det viktig at man som kunde vet at det stedet man handler på er trygg. Selv om netthandel har blitt mer og mer vanlig så er det mange som enda er skeptiske, derfor det det viktig at alle nettsider jobber med deres nettside for at den skal være trygg. 

Zalando.no

Øverst i nettbutikken til Zalando så står det «100 dagers Åpent kjøp» dette er med på å gjøre kundene trygge på de handlingene de gjør, dersom en kunde ikke er fornøyd med en vare som de har kjøpt hos Zalando, så kan dem returnere det og få pengene tilbake.

8. Kundekommunikasjon

God kommunikasjon mellom nettsiden og kundene er svært viktig. Dette bidrar til et bedre og mer langvarig forhold med kundene. Zalando er veldig aktive på sosiale medier som for eksempel Facebook og Instagram. På disse plattformene deler dem bilder med sine følgere om deres produkter som de selger. De benytter seg også av nyhetsbrev på Mail, hvor kundene kan melde seg på helt gratis. Det positive her, er at alle medlemmene vil få beskjed om tilbuds produkter, samt alt det nye innen mote.

9. Priser, utmerkelser og artikler

Det er fint å vise frem ulike utmerkelser artikler eller priser. Zalando.no viser ikke til noe av dette på deres sider, men jeg klarte faktisk på finne en artikkel om at de har vært kåret til årets nettbutikk i 2018. Derfor kan vi konkludere med at de har forbedringspotensialer her 

10. Konsept og strategi

Siste kriteriet handler om hvilke strategier nettbutikken har. Mine synspunkter er at Zalando har et ønske om å tilby det nyeste innen mote for damer, herrer og barn i alle aldersgrupper, hvor de også ønsker en prisklasse på de forskjellige produktene som de selger.

Litteraturliste

  • https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/
  • https://www.zalando.no/om_oss/
  • https://www.mtlogistikk.no/bring-e-handel-load18/zalando-arets-nettbutikk/156947
  • https://search.google.com/test/mobile-friendly?utm_source=mft&utm_medium=redirect&utm_campaign=mft-redirect

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *