Hvordan starte med Google Analytics

Vi er godt i gang med del 4 i faget Digital markedsføring. I denne delen av faget har vi foreleser Marius Vetaas. I denne delen av dette faget så skal vi lære veldig mye om Google Analytics og ulike annonseringer som kan brukes for den digitale markedsføringen. I dette blogginnlegget skal vi ta for oss Google Analytics. Jeg skal skrive om hvordan DU kan komme i gang med Google Analytics.

Hva er egentlig Google Analytics?

Google Analytics er en veldig sterkt analyseverktøyet som kan gi deg en god innsikt og data som videre kan brukes som et beslutningsgrunnlag for ulike avgjørelser. Ved å bruke Google Analytics, så kan man lett finne ut hva de ulike brukerne gjør på din nettside, og hvilke resultater man kan få fra markedsføringstiltaket. Andre ting man kan finne ut av ved hjelp av Google Analytics er for eksempel:

  • Hvilke sider som gir flest salg
  • Hvordan kampanjer presterer
  • Hvor de personene som besøker nettsiden din kommer fra (by)

Det som er med Google Analytics er at det er mye informasjon som blir sett, og dette fører til at det faktisk kreves en god del tid, for ast man skal klare å bygge det videre. Heldigvis så finnes det mange ulike verktøy, som faktisk er enklere enn Google Analytics, men det er vanskelig å sammenligne disse, da det er Google Analytics som er det beste analyseverktøyet.

Hentet fra egen blogg

Hvordan starte med Google Analytics?

Først og fremst så er det viktig at man oppretter en bruker, hvor man videre kobler Google Analytics til den siden man ønsker å koble. Nedenfor skal jeg nevne de ulike stegene som man må gjøre, for å starte med Google Analytics.

  1. Lage en bruker på Google Analytics (VIKTIG)
  • Legge til siden man ønsker å spore, og legge til navn
  • Legge til en visning 
  • Koble til sporingskoden «under head)
  • Sjekk at alt fungerer, og eventyret kan begynne 

Hvor mye koster Google Analytics?

Enkleste svaret på hva Google Analytics koster er ganske enkelt, fordi svaret her er ingenting. Google Analytics er gratis, så lenge man bruker standard-versjonen. Denne versjonen er ganske bra og fungerer for de aller fleste bedrifter i Norge.

Jo da, det koster noe på ved å buke Google Analytics. Det som koster er tid, fordi det tar faktisk veldig mye tid å bruke Google Analytics. Man bruker ofte Google Analytics til rapporteringer av kampanjer og aktiviteter som er gjennomført, for å sjekke hvordan de ulike aktivitetene man gjorde gikk.

Skal man gjøre det selv, eller få hjelp?

Det kan være en veldig god ide å logge inn på Google Analytics jevnlig for å følge med på tallene og utviklingene. Det finnes ulike aktører i markedet som faktisk hjelper bedrifter med Google Analytics, slik at bedriftene kan bruke tid på andre viktige ting. Det er også mengden med informasjon og data som er tilgjengelig i Google Analytics som er veldig omfattende at det er fort gjort å gå seg bort og gjøre feil. Noe mange bedrifter gjør feil er også at de bruker mye tid på tall, som ikke er så vesentlige.

Hentet fra egen blogg

Ved å benytte seg av en aktør som er spesialist på Google Analytics kan som sagt være en veldig stor fordel. Noe annet man kan investere i, er å ansette en person til din bedrift som har studert markedsføring. Grunnen til det er at de fleste som har studert markedsføring, har fått det grunnleggende i Google Analytics, og kan derfor ta dette med videre til din bedrift.

Selvfølgelig finnes det også mye info på internett om tips og triks til Google Analytics. Det er også mange video ute på Youtube hvor profesjonelle personer forteller deg om hvordan man egentlig skal bruke Google Analytics

Mange snakker om Google Analytics 4, men hva er egentlig det?

Google Analytics 4 er den nyeste versjonen av Google sitt analyseverktøy. Denne versjonen inneholder en mye mer forenklet av brukergrensesnitt og en enda mer tilrettelegging for enkeltpersoner. Med dette så vil det faktisk være lettere å bruke Google Analytics, men med en mer begrenset innsamling av data og ulike opprettelser av segmenter.

Mye kritikk rundt Google Analytics

Det var ikke lenge siden det var en debatt og Google Analytics, hvor spørsmål som dette analyseverktøyet faktisk er lovlig. Denne debatten ble startet etter at Datatilsynet i Østerrike slo fast på at bruken av Google Analytics er i strid med GDPR (Personvernregelverket). I Norge konkluderte de med at Google Analytics kan være lovlig.

Dette var en sak som jeg virkelig traff meg. Tankene mine tenker på hva Norske bedrifter og markedsførere skal gjøre uten dette verktøyet. De fleste bedrifter bruker dette, og det er med på dekke behovet hos oss kunder, og omsetningen til bedriftene. Jeg tenker at dersom de faktisk stenger ned Google Analytics, så vil mange bedrifter miste mye inntekt, da de ikke har like mye kontroll på hvem målgruppa er, og hvordan de skal klare å dekke målgruppa sitt behov. Det blir spennende å se hva som skjer i nærmeste framtid, om de faktisk stenger det ned eller ikke.

Hva er dine tanker om Google Analytics? Skulle din bedrift trenge hjelp med Google Analytics, så legg igjen en kommentar så tar jeg kontakt med deg.

Kilder:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *